Skuteczne przywództwo


Książka ”Skuteczne przywództwo”, zestawienie tekstów ośmiu autorów publikujących w Harvard Business Review – recenzja.

Dobra książka z zarządzania, pisana przez ludzi znających się na rzeczy – wśród autorów jest R.S. Kaplan, zresztą jego artykuł osobiście uznaję za najbardziej wartościowy – opisuje on siedem spraw o które manager powinien sam siebie zapytać raz na jakiś czas.

szkolenia managerskieJest to takie siedem pytań sprawdzających, które badają, czy jesteśmy na właściwym kursie (co jest istotne, bo osoby na wysokich stanowiskach rzadko dostają szczerą informację zwrotną, podwładni nie chcą się narażać, a przełożeni „mają ważniejsze sprawy na głowie” i wierzą, że ci sobie radzą). Dla utrwalenia, wypiszę je tutaj, oto one:

  • wizja i priorytety – jakie są, czy się ostatnio zmieniły i czy odpowiednio je komunikuję moim ludziom?
  • zarządzanie czasem – można raz na pół roku zrobić sobie tygodniową obserwację ‘na co przeznaczam swój czas’, zapisując na papierze wszystkie bloki aktywności i ile trwają – tak jak ja akurat robię (dziś mi przypada ostatni dzień i rezultaty obserwacji są przerażające..)
  • informacje zwrotne – czy mam kilka osób, które udzielają mi szczerego feedbacku, niezależnie od tego, jak mógłby być trudny? Jeśli tak, czy ostatnio prosiłem je o taki feedback?
  • planowanie sukcesji – czy wyznaczyłem osobę, która mogłaby zostać moim następcą, by wypracować dla niej plan rozwojowy i przekazać jej część obowiązków? Jak to jest ralizowane?
  • ocena sytuacji i dopasowanie do zmian – czy model działania mojej firmy jest nadal dopasowany do sytuacji rynkowej?
  • radzenie sobie ze stresem – jak sobie radzę działając pod presją? Jakie sygnały wysyłam pracownikom, kiedy jestem zestresowany?
  • wierność samemu sobie – czy mój styl przywództwa i pracy nadal odzwierciedla to, kim naprawdę jestem?

Możliwe, że te pytania sobie zaadaptuję prowadząc moje szkolenia dla managerów, bo stanowią one świetne narzędzie do takiej auto-aktualizacji, która każdemu managerowi jest przydatna Poza tym,  inne artykuły też warto przeczytać, ogólnie polecam.