Wystąpienia publiczne w biznesie


Zestaw: książki „Wystąpienia publiczne w biznesie. Podręcznik” + „Wystąpienia publiczne w biznesie. Książka treningowa” + płyty DVD,  Agata Rzędowska, Jerzy Rzędowski – recenzja.

wystąpienia publiczne szkolenieJest przyzwoicie. Te książki zawierają takie, powiedzmy zdrowe podstawy – szczególnie przydatne dla kogoś kto właśnie się przygotowuje do pierwszych wystąpień.

Nie ma tutaj jakiegoś bardzo zaawansowanego i unikalnego know-how, które by porwało czyjeś prezentacje na najwyższy poziom, nie ma jakichś subtelnych trików retorycznych… ale są bardzo klarownie opisane najważniejsze rzeczy których może potrzebować osoba, która przygotowuje się do wystąpienia – szczególnie jeśli jest początkująca.

Są więc podane sposoby na rozpoczynanie i kończenie prelekcji, oraz na nadanie im właściwej struktury. Bardzo wartościowe są wskazówki dotyczące ‘konkretyzacji’ wypowiedzi i prezentowania liczb. Dosyć dobrze są również omówione podstawowe zasady odpowiadania na pytania. No i jest jeszcze parę innych rzeczy z których generalnie większość jest OK, czyli wnosi dla nas pewną konkretną wartość jeśli chcemy się przygotować do prezentacji.

Powiem jeszcze co nie jest OK. Niestety ale autorzy stosują w książce bardzo prymitywną formę reklamy, która wygląda mniej więcej w taki sposób…’a to możemy osiągnąć dzięki kotwiczeniu. A co to kotwiczenie? Tego dowiesz się na naszych szkoleniach NLP’ -cytat nie-dosłowny, nie chce mi się szukać .. Nie ma tego jakoś bardzo dużo, ale mnie nawet odrobina czegoś takiego delikatnie mówiąc irytuje i to bardzo. Jest to prostackie.

Część video (na płytach DVD), oglądałem szczerze mówiąc już dawno temu więc nie chcę się stanowczo wypowiadać, ale z tego co pamiętam to nie zrobiła na mnie wrażenia i nie wnosi jakiejś specjalnej wartości. Są tak wybrane fragmenty szkoleń (lub, jak piszą internauci: wystąpienia publiczne szkolenie) autorów, ale zbyt wiele one nie wnoszą, chyba że jakiś początkujący trener chciałby podejrzeć ich metodologię by ją kopiować albo coś, ale raczej nie polecam tego..

Jeszcze ostania kwestia, kwestia ceny😉 Zestaw kosztuje 293.25/345 zł (w zależności od tego czy jest w promocji czy nie), czyli sporo. Jak to się ma do stosunku cena/wartość? Według mnie jest jednak lekko na wyrost, ale sam jako że tym się zajmuję profesjonalnie, nie miałem problemu żeby to wydać. Również biorąc pod uwagę, że większość osób, które dochodzi w rozwoju zawodowym do tego, że występuje publicznie jest na raczej wysokich stanowiskach i zarabia dobrze, to myślę że to może nie być za dużo.

Tylko trzeba przy tym pamiętać, że książka nie dostarcza żadnego powalającego unikalnego know-how, więc jeśli już mamy pewną praktykę i idzie nam nieźle, w miarę płynnie to robimy, to mogą być to stracone pieniądze – znacznie lepiej wydać je na inną książkę, jak choćby „Błąd PowerPointa” M. Pohma, którą tu ostatnio opisywałem (cena, uwaga: 39 zł, a różnica w poziomie know how kolosalnie na korzyść Pohma). Jeśli natomiast nie masz żadnych doświadczeń i pieniądze nie stanowią problemu, to możesz spokojnie ją kupić i prawdopodobnie Ci pomoże.